jeudi 18 octobre 2012

Pierderi globale, vinovata-s eu

Nu mere televizorul, se vede clar in urma faptului ca ma apuc de scris a doua oara in seara asta. Da' a mers ieri, si iaca ce: ma uitam eu asa aseara pe canal+ si apare gigi asta, englez de la mama lui care vorbeste franceza cu accentul englezesc de la mama lui, care iti vine sa il inregistrezi non stop pe masinaria de ascultat cu casti ca nu te mai saturi de ce-o facut ma-sa cand l-o adus pe lume, lingvistic vorbind:

Deci vine asadar Tristram asta si ne zice ca risipim de maniera globala nush cate miliarde de tone de mancare, ca se poate hrani cu resturile alea toata populatia muritoare de foame timp de nush cati ani, plus ca normal ca putem hrani cele 9 miliarde de suflete, care este, peste cinj' de ani parca. Ca se arunca in nestire la courgettes care nu-s drepte si vartoase, ci sufera de incarligari diverse, ca morcovii cu 2 radacini is direct la gunoi, ca salatele nushcare nici nu iti zice de ce le arunca, dar le arunca. Hipermarcheturile, si supermarchturile si in general toate marcheturile, din cauza de legislatie europeana, sa trecem peste.
Si vine el si imi zice ca frigiderul gol e cel mai tare din parcare, ca nu seamana cu un cimitir, ca bine ca nu ai nimic in frigider, inseamna ca mananci calculat in vederea obtinerii unui sticar cu "mananc putin, nu contribui la incalzirea globala, pup arbori alea alea". Ma gandesc la frigiderul meu, ii luna, deci e bine, manca-i-as barba lui de 3 zile si ochitii albastri (is albastri, jur, am vazut la teleu), ma aproba asta, is in al noualea cer.

O da in stanga-n dreapta, ca vai ce risipa globala, si dupa aia tot la mine sare: ca tre' fiecare din noi sa facem nush ce si nush ce, sa mancam sunca feliata de la producatori si legume de sezon, gen varza si cartofi si pasula, si nu capsuni in mijlocul iernii (felicitarile mele alora care pot manca capsunii spanioli crescuti in apa). Probabil ca in reportajul de dupa, codat din cauza ca nu platim abonament la canal pentru mai mult de soul de la 7 seara, explica el mai in detaliu ce si cum cu marcheturile, ca am asa ca o vaga banuiala ca felia mea de sunca aruncata din cauza de expirare si miros incert si cei 2 cartofi care au putrezit si agrementeaza sunca in gunoi, desi i-am luat varsati si nu la plasa, nu cred ca au greutate in calculul global mai mult decat caca maca. Cantitati hebdomadere gen. Ma seaca reizing auernesul asta la maruntaie de numa. Tot timpul sa stai pe faza ca cata benzina consumi, ca mergi pe jos, ca pune 2 pulovere si nu da drumul la caldura. Io. Cetateanul lambda, plus alt cetatean lambda, cand astia de la cantina de la scoli arunca mancarea care ramane in loc sa o dea celor care au nevoie, ca magazinele fac la fel, cu TONE de mancare in fiecare zi. Aproape m-am enervat ca iar vine unu' si ma mai freaca la neuron cu chestiile astea. 

Daaaaar, ia uitati-va inca o data la el, eu am facut-o si am purces spasita catre frigider la mancat iaurtul expirat de 3 zile plus bagheta gen beton de alaltaieri. Il cheama Tristram si are ochii aia albaaaaastri si vorbeste franceza cu accent englezesc. Ce rau imi pare ca am aruncat sunca aia! Da, ma, pup si-un arbore, na, sa fie.

17 commentaires:

Alex a dit…

Pai bine, da' omu' are dreptate la modul grosier: el se poate adresa fiintelor vii, ceea ce firmele si cantinele nu-s. Acolo se poate lucra prin obligatie legala (DACA se poate). In schimb cetateanul lambda nu prea poate fi fortat sa nu arunce chestii, asa ca .. primim diversi Tristarami cu ochi albastri care sa ne roage sa facem. Chestii.

Zic si io :p

Dan a dit…

Chiar am început ieri sa ma gândesc la chestia asta. Am si scris niste cuvinte cheie, sa nu uit.
Interesant subiect, da' nu de dat la TV!

blo a dit…

si pe mine m-ar fi convins :D
de fapt daca ma mai uit mult la poza, sunt din ce in ce mai convinsa, cred ca o sa si visez la noapte ceva in legatura cu asta :))

tipul are dreptate, sa stii. si eu arunc multa mancare si nu pentru ca nu planific bine cumparaturile, ci pentru ca la noi in familie se mananca diferit. eu prefer verdeturile, legumele si d-astea, la fel si pufu, pumpkina si masculul prefera chestii cu carne. multa. chestii din care mananca o singura data, ca a doua oara le cade greu, dar cu toate ca-i explic masculului sa nu mai faca 3 tone de chestii cu carnuri ca nu mancam, el face, sa fie. daca ne apuca brusc pofta de halci de carne?

O femeie a dit…

ai vreun link cu reportajul? stii cumva numele lui complet?
colegii mei vb de unul similar, unde argumentau cu exemple de pe glob, de genul: McDonaltz cumpara lanuri intregi de rosii de la producator, ce nu trece standardul, lasa sa moara pe camp; japonezii care au un standard la perfectiune incat mult se arunca, sau ca in europa, se estimeaza ca 20-30% din mancarea dintr-o gospodarie se arunca. Si in final, concluzia era ca toata cantitatea aruncata de americani ar putea hrani partea aia a lumii in foamete crunta.
Suna dur in gura colegilor, dar as vrea sa vad si eu reportajul ...

O femeie a dit…

si mi-am adus aminte, din presa locala citire, ca program de educare.
Se recomanda legumele recoltate local,de sezon. Bio sau nu, consumul de benzina pt transportul cartofului/capsunii din spania e poluant, si la fel - timpul pe drum ii pierde din savoare.
Un alt lucru care il fac (si de atunci zau ca nu mai arunc mare branza din frigider) e sa cumpar cu lista. Lista se face dupa ce in prealabil decid meniul pe sapt. urmatoare.
Joia seara am mereu un moment de gatit, cu resturile din frigider: o pizza/quiche, ceva in care pot pune mai tot ce mai am acolo.
Asa mi-am optimizat si timpul, si efortul.

Mi s-a parut educativ sa va scriu asta, aici :)

O femeie a dit…

gata, cred ca l-am gasit:
http://www.youtube.com/watch?v=cWC_zDdF74s

Vorbeste frumos nenea ;)

Ioana a dit…

@alex: eu simt asa ca un are de invinovatire dirijat spre cetateanul ala lambda recte eu: na, nu mai arunc mancare, cumpar mai putin, caca maca, restul tot TONE arunca. si dupa aia platesc taxe de carbon sau mai stiu eu ce ca sa isi curete constiinta in mod legal:) da' pentru Tristram fac si chestii(le astea)

Ioana a dit…

@Dan: pai unde sa-l deie? la radio? cine i-ar mai vedea ochitii aia pe calea undelor?

Ioana a dit…

@blo: sa vezi ce co constiinta linistita te trezesti daca il ai pe asta micu' in vis:) lasa-l draga sa manca halci de carne si sa le stocheze, daca ii face placere, nici asta sa nu o mai facem acu? baga-le la congelator si le dezgheti la nevoie, eu asa faceam, acu' le cumpar gata congelate:)

Ioana a dit…

@arakelian: Stuart il mai cheama. Eu zic ca-i optim gandit ce faci, si eu fac liste, dar na, nu prea suntem gurmanzi pe la noi, si nu apucam sa mancam chiar tot timpul ce fac.

si eu iau verdeturi si legume de sezon, dar pentru asta nu cred ca o sa scada importul de capsuni si cirese pe timp de iarna.

Dan a dit…

Pai tu la ochi te uiti? Ideea conteaza, poa' sa fie si scrisa pe-un colt de hârtie, "nu aruncati mâncarea"!

O femeie a dit…

ioana, tu nu poti sa schimbi lumea. Pe tine te poti schimba.
Uite ca nenea asta a tras un semnal de alarma.
Daca 10% din oameni gandesc similar, sau intr-o directie asemanatoare, inseamna 10% scadere de vanzari. Nu e mult, dar exista si efecte in cascada (scade cerere, producatorul va scadea in timp oferta).

De ex. in SUA, au aparut fundatii care colecteaza mancarea gatita de la restaurante si ne-vanduta. Si o dau la oamenii strazii.

Sau apare un nene, cu ideea, dupa fabrica de piine, sa nu arunce feliile nestandard. Si sa le faca pesmet, si sa le doneze.

Ioana a dit…

sunt sigura ca nu pot:) fac si eu una alta pe acolo, ca daca iau mai putina mancare facem si economii, ceea ce nu-i rau, da' pana una' alta la cantinele din franta tot arunca ce ramane, si ramana cacalau, ca nu manca mai nimic astia la scoli:)

O femeie a dit…

poate faci o legatura intre cantine si oamenii strazii.

Nu ma pricep cum, aici am vazut cateva fundatii care ii hraneste, le duce la ore fixe mancaruri. Banui ca astia pot colecta de la cantine - ce ramane. Gratis.

Ioana a dit…

cica pe aici nu-i legal sa dea mancarea de la cantine la altii, tre' distrusa. si aia de o arunca supermarcheturile, tot la gunoi tre' sa stea, o fo' odata un scandal cu un angajat de la nu stiu care dintre ele care a luat o salata din gunoi pentru iepurii lui si l-au dat afara ca cica a furat

O femeie a dit…

uite ca citii in SUA ca sunt asociatii care au reusit sa gaseasca o solutie pt aceasta absurditate, si ceea ce e deseu pt altii, sa poata fi folosit mai departe.

O femeie a dit…

unii chiar o iau in serios :


http://www.caroma.com.au/bathrooms/toilet-suites/profile/profile-5-toilet-suite-with-integrated-hand-basin


O idee stralucita si ingenioasa.

Cât câcat de timp liber fara retele sociale

Mi-am dat seama, nu cu uimire maxima, ci asa, moderata, ca nu am nevoie de facebook ca sa imi incep ziua, sa ma cac, sa imi pierd timpul in...